Komia Concepts on ainutlaatuinen konseptisuunnittelun työkalu. Se on suoraviivainen ja tehokas design thinking-mallia käyttävä prosessi. Sen tuloksena syntyy muotoilua, palvelumalleja ja brändisuunnitelmia. Uusi tuote saa ensimmäisen muotonsa, uusi palvelu saa käytettävyyssunnitelman ja ulkoasun. Brändi saa konkreettisen, arvolupauksensa mukaisen ilmeen.

Ideointi tapahtuu eri osaamisalueiden edustajien yhteisinä,  workshop-päivinä. Workshop-prosessin aikana markkinoinnin, tuotekehityksen ja muiden ammattilaisten tiimi myllyttää ideoita Komian suunnittelijoiden johdolla. Mukana voi olla asiakkaita, käyttäjiä tai muita asiantuntijoita. Ideoita pommitetaan joka suunnasta, ja lopputuloksena syntyy aina jotain uutta ja ainutkertaista.

1. HEITÄ HAASTE KEHÄÄN

Alussa määritetään yhdessä haaste. Se voi olla idea uudesta tuotteesta, tarve jalostaa palvelua tai mikä tahansa innovointia kaipaava tehtävä. Kun haaste on selkeä, kerätään sen suorittamiseen paras tiimi.

challengeAsset 27
ar_down_to_rAsset 19
workshopAsset 28

2. TYÖPAJA TUOTTAA TULOKSIA PÄIVÄSSÄ

Kun haaste on asetettu, suljetaan muu maailma pois. Erikoisosaajista, asiakkaista, käyttäjistä ja muista innovaattoreista koostuva ryhmä käy läpi yhden tai useamman päivän intensiivityöpajoissa haastetta Komian muotoilijoiden johdolla. Työpajan aikana kartoitetaan haaveet ja mahdollisuudet, etsitään ongelmia ja ratkaisuja, ideoidaan, testataan ja luodaan uusia ratkaisuja haasteeseen.

ar_down_to_lAsset 20

3. IDEOISTA NÄKEMYKSIKSI

Kun yhteinen aivomyrsky on tuottanut kaikki parhaat ideat, on Komian visualisoijien aika astua kehään. Ideat koostetaan ja niiden pohjalta suunnittelijat laativat parhaan mahdollisen visuaalisen kuvauksen. Tuotteen kohdalla se on yleensä 3d-visualisointi tai -animaatio. Se voi olla myös infograafi tai esimerkki markkinointiviestistä – tärkeintä, että se on konkreettinen ja jatkohyödynnettävä konsepti päätöksentekoon.

designAsset 29
ar_down_to_rAsset 19
iterationAsset 30

4. JATKUVA KEHITTYMINEN

Valmis visuaalinen konsepti voidaan viedä eteenpäin kohti valmista palvelua tai tuotetta. Konsepti voi palvella myös sellaisenaan: käyttäjätutkimukset, markkinointi, brändiviestintä ja strategiset linjaukset voivat käyttää konseptia hyväkseen. Konsepti ohjaa päätöksentekoa oikeaan suuntaan. Joko aloitetaan?

HEITÄ HAASTE

OTA YHTEYTTÄ

Mikko Ryytty
Mikko RyyttyMuotoilija, konseptoija
Design Day, konseptit
+358 50 370 0513
mikko.ryytty@komiadesign.fi
Skype: mryytty
Petri Tiihonen
Petri TiihonenAD, tuottaja
Animaatiot, visualisointiasiat
+358 50 370 0512
petri.tiihonen@komiadesign.fi
Skype: ptiihonen

OSOITE

 Komia Design Oy | Snellmaninkatu 2 b, 70100 Kuopio, Finland